Meja Penulis

PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN

PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN

( PIPP 2006 - 2010 )

MODAL insan berminda kelas pertama merupakan salah satu kunci utama untuk membolehkan negara mencapai Wawasan 2020 yang telah digagaskan.

Merekalah yang akan meningkatkan tahap produktiviti dan daya saing negara dalam mendepani cabaran dan tekanan besar persaingan abad ke-21.

Agenda membina dan memupuk modal insan yang menjadi benih generasi masa depan ini amat bergantung kepada kualiti sistem pendidikan negara.



Justeru Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 telah dirangka untuk melaksana dan merealisasikan satu sistem pendidikan yang holistik, progresif, bermoral dan bertaraf dunia.

PIPP akan menjadi garis panduan yang jelas kepada semua pihak supaya segala dasar, program dan aktiviti pendidikan yang dirancang dapat dilaksanakan dengan cemerlang.

PIPP juga akan memperkemaskan pelaksanaan serta memantapkan lagi proses pembinaan modal insan secara menyeluruh dan berterusan supaya output yang dihasilkan berupaya memenuhi kehendak tempatan dan antarabangsa.

Seorang kanak-kanak yang memasuki Tahun Satu pada 2005 akan melalui sistem pendidikan kebangsaan selama 11 tahun, setahun di matrikulasi, empat tahun di institusi pengajian tinggi, dan akhirnya akan keluar ke alam pekerjaan pada tahun 2020.

Kelompok itulah yang akan menjadi tenaga kerja, warga negara dan pemimpin pelapis pada masa itu. PIPP akan memastikan negara berjaya menghasilkan modal insan ini mengikut acuan yang terbaik.

Semua itu digariskan dalam PIPP melalui enam teras strategik iaitu Membina Negara Bangsa, Membangunkan Modal Insan, Memperkasakan Sekolah Kebangsaan, Merapatkan Jurang Pendidikan, Memartabatkan Profesion Perguruan, dan Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan.

PIPP merealisasikan Misi Nasional

PROGRAM bimbingan dan kaunseling diperkukuhkan demi pembangunan intelektual dan spiritual pelajar.















DALAM merealisasikan Misi Nasional, Kementerian Pelajaran menyediakan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang menyeluruh menggariskan fokus, strategik utama dan pelan pelaksana bagi menjadikan pendidikan negara relevan mengikut keperluan semasa dan akan datang.

Pembangunan sistem pendidikan kebangsaan berlandaskan teras utama iaitu akses kepada pendidikan, ekuiti dalam pendidikan, kualiti dalam pendidikan dan kecekapan serta keberkesanan pengurusan pendidikan.

Berdasarkan teras utama itu, kementerian merancang dan melaksanakan dasar-dasar pembangunan pendidikan bagi mencapai matlamat yang dikenalpasti.

Antaranya ialah mengembangkan potensi individu secara menyeluruh bagi melahirkan insan yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI), meningkatkan kreativiti dan inovasi serta budaya ilmu dan membudayakan sains dan teknologi serta pembelajaran sepanjang hayat.

Ia termasuk menyediakan sistem pendidikan yang lebih cekap, berkesan dan bertaraf dunia; menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan dan meningkatkan martabat pendidikan negara di peringkat antarabangsa.

Pendidikan negara mengalami evolusi sejajar dengan pembangunan dan kemampuan negara, ia melalui lima fasa iaitu zaman Pra Merdeka (sebelum 1957), zaman Pasca Merdeka (1957-

1970), zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990), zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000) dan zaman Dasar Wawasan Negara pada tahun 2001 hingga 2010.

Pada zaman Dasar Wawasan Negara, negara menghadapi cabaran baru kesan daripada globalisasi, liberalisasi dan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) selain cabaran membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan atau k-Ekonomi.

Untuk itu, kementerian menyediakan program pembangunan pendidikan yang dapat melahirkan warganegara berilmu pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan berakhlak mulia.

Kementerian turut meneliti semula program dan projek yang dirancang bagi pembaharuan, pengukuhan, penyusunan semula dan penggubalan baru seperti terkandung dalam dokumen Pembangunan Pendidikan bagi 2001-2010.

Penambahbaikan dan memantapkan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama. Antaranya ialah Akta Pendidikan 1996 (pindaan 2002) yang memperuntukkan pendidikan wajib bagi pendidikan rendah yang dilaksana secara berperingkat mulai tahun satu pada 1 Januari 2003.

Program bimbingan dan kaunseling dikukuhkan dengan memperuntukkan seorang kaunselor bagi setiap 500 pelajar mulai tahun 2003 seperti yang diputuskan oleh Jemaah Menteri pada tahun 2002.

Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dilaksana pada tahun 2003, bayaran insentif subjek pendidikan (BISP) diperkenal pada 2003 termasuk Sekolah Pusat, Sekolah Wawasan dan Sekolah Model Khas ditubuhkan dalam Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8).

Pemberian bantuan one-off kepada murid sekolah rendah daripada keluarga miskin pada tahun 2002-2003 bagi pelaksana pendidikan wajib, bantuan ini kemudiannya diganti Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin.

Skim Baucar Tuisyen (SBT) memberi bantuan tuisyen kepada murid sekolah rendah tahun 4 hingga 6 yang miskin dan pencapaian rendah dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris, Sains dan Matematik mulai 2004.

Anugerah pengetua JUSA C dan guru gred khas C diperkenalkan pada 2005 bagi meningkatkan peluang kenaikan pangkat kepada guru di sekolah.

Matapelajaran Vokasional diperkenal di sekolah menengah harian pada tahun 2004 (berasaskan program sekolah ke kerjaya di bawah pembiayaan Bank Dunia 1998-2003).

SPBT diperluas di kalangan anak pegawai perkhidmatan pendidikan mulai 2006, program pemulihan dimantapkan dengan peruntukkan guru pemulihan, program j-QAF diperkenalkan pada 2005 dan diperluaskan pada 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, bahasa Arab dan fardu Ain apabila tamat sekolah rendah.

Sekolah agama rakyat dan sekolah agama negeri didaftar sebagai sekolah agama bantuan kerajaan bermula 2005 manakala aktiviti kokurikulum diperbaiki dengan penambahan peruntukkan per kapita pelajar daripada RM2.50 kepada RM10 untuk sekolah rendah dan RM12 bagi sekolah menengah mulai 2006.

Program siswazah guru diperkenal bagi memenuhi dasar menyediakan 50 peratus guru sekolah rendah dan 100 peratus guru sekolah menengah siswazah terlatih menjelang tahun 2010 dengan kelonggaran guru mengikuti program ijazah melalui pelbagai kaedah termasuk pendidikan jarak jauh.

Menaiktaraf maktab perguruan kepada Institut Pendidikan Guru (IPG) yang boleh menganugerah ijazah mulai 2006 serta perubahan Dasar Sekolah Antarabangsa ke arah menjadikan sekolah antarabangsa di Malaysia berdaya saing di rantau Asia.

Kerjasama kementerian dengan Kementerian Pengajian Tinggi dalam aspek latihan dan keluaran guru serta menambah baik norma perjawatan daripada 1.5 kepada 1.7 bilangan kelas.

Perubahan paling signifikan dalam sejarah pendidikan negara ialah penubuhan Kementerian Pengajian Tinggi yang membolehkan kementerian menumpukan kepada pembangunan pendidikan prasekolah, sekolah rendah, menengah, matrikulasi dan pendidikan guru.

Enam teras strategik PIPP melangkah ke hadapan

PELAN Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 yang akan dijadikan garis panduan pembangunan pendidikan negara secara menyeluruh bagi tempoh lima tahun untuk membangunkan sekolah kebangsaan (SK) sebagai aliran perdana tanpa meminggirkan sekolah aliran lain.

Bagi menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua, Kementerian Pelajaran (KPM) telah mengenalpasti dua pendekatan utama iaitu memastikan rakyat mendapat peluang pendidikan yang adil dan saksama sekali gus menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M).

Pendekatan kedua pula ialah memberi perhatian khusus ke atas sekolah yang mencapai tahap cemerlang, bukan sahaja bagi memastikan ia mempertahankan kecemerlangan itu malah mampu meningkatkannya ke tahap yang lebih tinggi.

Sesuai dengan hasrat itu, KPM telah mengenalpasti enam teras strategik bagi memperkukuhkan pendidikan negara dalam tempoh lima tahun sepanjang Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Teras pertama yang akan dilaksanakan adalah membina negara bangsa melalui pendidikan bertujuan melahirkan warganegara dari awal persekolahan dengan ciri-ciri glokal, patriotik dan cintakan negara serta menjunjung warisan budaya dan kesenian bangsa.

Hasrat berkenaan akan dicapai dengan memperkasakan bahasa Melayu, meningkatkan disiplin pelajar, menggiatkan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) dan menggiatkan aktiviti kokurikulum dalam sukan.

Pembangunan modal insan merupakan teras kedua di bawah PIPP yang akan memberi tumpuan kepada sistem nilai, aspek disiplin, sahsiah, akhlak dan jati diri pelajar bagi melahirkan tenaga kerja yang kompeten dalam sains dan teknologi, inovatif, kreatif serta boleh dipasarkan.

Teras ketiga ialah memperkasakan sekolah kebangsaan (rendah dan menengah) agar sekolah-sekolah itu menjadi pilihan rakyat.

Selaras dengan usaha itu, KPM akan melengkapkan SK dengan kemudahan pendidikan yang mencukupi, berkualiti, terkini dan guru terlatih mengikut opsyen serta bilangan staf sokongan mengikut keperluan.

Seterusnya, sebagai teras keempat, KPM akan berusaha merapatkan

jurang pendidikan dengan membangunkan infrastruktur dan kemudahan khususnya diluar bandar seperti Sabah dan Sarawak.

Di bawah teras keempat itu juga, KPM akan memperbanyakkan bantuan kepada pelajar miskin, keperluan khas, kumpulan minoriti, mengurangkan jurang digital serta menempatkan guru terlatih.

Teras kelima ialah memartabatkan profesion keguruan bagi memastikan profesion itu dihormati dan dipandang tinggi sesuai dengan amanah yang dipertanggungjawabkan dalam pembinaan generasi masa depan.

Sebahagian daripada usaha itu ialah menaik taraf maktab perguruan kepada institut pendidikan guru bagi meningkatkan kelayakan guru ke peringkat ijazah.

Manakala teras terakhir di bawah PIPP ialah melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan dengan membentuk bahagian kecemerlangan sekolah berasaskan akademik, kokurikulum dan sukan atau bidang-bidang khusus yang lain.

Sekolah yang terpilih akan dirangkaikan dengan institusi ternama tempatan dan luar negara dengan menawarkan pelbagai peperiksaan peringkat antarabangsa seperti International Baccalaureate serta dijadikan sekolah contoh.

PIPP yang dirangka KPM turut mengambil kira jurang dan cabaran yang perlu ditangani bagi memastikan Wawasan 2020 dapat dicapai.

Selaras dengan itu, KPM berhasrat membangunkan modal insan dengan ciri masyarakat bangsa Malaysia, memastikan akses, ekuiti dan kualiti tunjang agenda pendidikan diteruskan serta merintis dan menerajui perubahan bagi melonjak sistem dan institusi pendidikan ke tahap dunia.

Pencapaian dalam mengatasi jurang pendidikan

PEMBANGUNAN pendidikan bermula zaman Dasar Pembangunan Negara hingga zaman Dasar Wawasan Negara berjaya mencapai banyak kemajuan khususnya dalam menyediakan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan latihan perguruan.

Strategi meningkatkan peluang pendidikan berjaya mencapai sasaran namun pada masa yang sama, kementerian sentiasa peka dan prihatin terhadap perubahan yang berlaku bagi meningkatkan kualiti pendidikan dan menghasilkan modal insan mengikut acuan sendiri.

Kementerian turut meningkatkan akses dan ekuiti dalam sistem pendidikan yang ditunjukkan melalui kadar penyertaan iaitu 96 peratus untuk sekolah rendah, 84.4 peratus sekolah menengah rendah manakala sekolah menengah atas 71.1 peratus pada tahun 2005.

Dari segi pencapaian akademik, para pelajar menunjukkan pencapaian cemerlang melalui kajian antarabangsa, Trends in International Mathematics and Science Study berkaitan Sains dan Matematik. Melalui kajian yang sama tahun 1999, Malaysia menduduki tempat ke-16 tetapi kajian terbaru mendapati Malaysia mencapai tempat ke-10, sekali gus mendahului 40 negara maju lain seperti United Kingdom, Amerika, Australia dan New Zealand.

Selain itu, kementerian terus berusaha menyediakan pendidikan khas kepada golongan kurang upaya (OKU) dan sehingga tahun lalu, kementerian membina 28 buah sekolah rendah pendidikan khas dan empat buah sekolah menengah pendidikan khas.

Usaha ini termasuk program pendidikan khas integrasi di sekolah harian bagi membolehkan lebih ramai OKU mendapat pendidikan formal. Program ini meningkat daripada 564 pada tahun 2000 kepada 973 pada tahun lalu atau 72.5 peratus. Tempoh yang sama, lebih ramai pelajar OKU ditempatkan iaitu daripada 10,188 kepada 18,335 orang.

Dalam tempoh 15 tahun lalu, pendidikan teknik dan vokasional mengalami perubahan ketara apabila tahun 1990 hingga 1995, sekolah vokasional bertambah daripada 57 kepada 69 buah.

Selaras dengan perkembangan teknologi semasa, kementerian memperkenalkan ICT dalam pendidikan meliputi aspek prasarana, pengisian dan latihan guru, termasuk memperkenalkan projek ICT melalui pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur ICT.

Usaha itu termasuk memperkenalkan projek perintis Sekolah Bestari yang menekankan penggunaan ICT sebagai pengupaya pedagogi dan pengurusan sekolah. Ia bermula tahun 1999 hingga 2008 di 88 sekolah.

Schoolnet menjurus kepada penyediaan prasarana jalur lebar bagi capaian internet di semua sekolah dan hasilnya, 9,285 sekolah dirangkaikan dan projek MySchoolNet yang menekankan kepada pembudayaan internet dalam pembelajaran harian.

Projek makmal pengkomputeran membolehkan 5,037 sekolah dilengkapi 133,000 komputer sehingga tahun lalu. Pada masa yang sama, TV pendidikan tetap diteruskan bagi membantu pembelajaran di sekolah.

Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris diperkenalkan tahun 2003 dan pengajaran subjek ini dilengkapi kemudahan komputer riba, projektor dan pencetak.

Kementerian akan memperkemas penyediaan bekalan elektrik sekolah luar bandar yang pada masa ini 10.1 peratus masih tiada bekalan elektrik 24 jam.

Begitu juga dalam penyediaan bekalan air bersih kepada 1,517 sekolah rendah dan 68 sekolah menengah.

Selain itu kementerian juga akan memberi perhatian kepada jurang pencapaian yang melibatkan 68 sekolah rendah dan menengah menumpang sekolah lain, 858 sekolah rendah dan 748 sekolah menengah mengamalkan dua sesi, serta 5,951 sekolah rendah dan 870 sekolah menengah berusia lebih 30 tahun yang perlu diselenggara.

Masalah lain termasuk kemudahan makmal Sains yang tidak lengkap, penyertaan rendah pelajar dalam sistem persekolahan di peringkat menengah dan murid sekolah rendah yang masih lemah menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira.

Masih wujud murid meninggalkan persekolahan, pencapaian yang masih kurang memuaskan di kalangan pelajar OKU, anak orang Asli dan kaum Penan di Sarawak dan kekurangan guru terlatih dalam subjek kritikal terutama kawasan pendalaman serta terdapat guru kontrak dan tidak terlatih.

Isu-isu lain yang masih wujud ialah kepimpinan sekolah yang masih tidak berfungsi sepenuhnya, keupayaan sekolah yang terhad, persamaan layanan kepada semua sekolah (biarpun keperluan sekolah tertentu berbeza), keselamatan sekolah yang masih belum terjamin, struktur organisasi kementerian yang masih tidak setara, sistem penyampaian khususnya pemberian bantuan yang belum efisien dan sistem maklumat yang menyeluruh serta tidak bersepadu.

Pada keseluruhannya, sistem pendidikan negara memerlukan perubahan kepada pendekatan yang lebih bertepatan dengan keperluan setempat. Apa yang pasti, jurang pendidikan masih berlaku dan akan dapat dikurangkan dengan penyediaan asas secara berterusan dan pada masa yang sama, kementerian perlu merancang untuk melonjak sistem pendidikan ketahap yang lebih tinggi.

Peruntukan pembangunan pastikan pelan

berjalan lancar

SEJUMLAH RM23.198 bilion telah diperuntukkan oleh kerajaan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bagi memastikan pelaksanaan program pembangunan pendidikan berjalan lancar.

Peruntukkan tersebut disokong peruntukkan belanja mengurus yang diberikan setiap tahun, akan digunakan oleh KPM bagi membiayai 17,179 projek di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9) sebagaimana dirangka dalam PIPP dan diluluskan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) pada 2006.

Antara projek utama yang akan dijalankan oleh KPM di bawah RMKe-9 ialah penyediaan prasarana pendidikan rendah dan menengah termasuk pembinaan sekolah baru.

Penyediaan prasarana pendidikan rendah melibatkan kos RM4.1 bilion bagi membina 13,000 bilik darjah tambahan dengan 68 peratus daripadanya terletak di luar bandar.

Ia juga bertujuan menambah bilangan sekolah satu sesi daripada 86 peratus kepada 90 peratus dan mengurangkan saiz kelas daripada 31 murid kepada 30 murid menjelang 2010.

Bagi pendidikan menengah pula, sejumlah RM4.5 bilion diperuntukkan melibatkan program mengurangkan kesesakan bilik darjah, keciciran dan meningkatkan penyertaan pelajar dalam program pendidikan.

KPM akan menyediakan lebih 10,000 bilik darjah dengan 57 peratus daripadanya terletak di luar bandar manakala sekolah satu sesi akan ditambah daripada 65 peratus kepada 70 peratus serta saiz kelas dikurangkan daripada 32 pelajar kepada 30 pelajar menjelang 2010.

Sebanyak RM327.3 juta pula diperuntukkan bagi meluaskan program prasekolah melalui penambahan sejumlah 3,143 kelas di 2,626 sekolah termasuk sekolah pendidikan khas dengan 80 peratus atau 2,436 daripadanya di luar bandar.

Dengan penambahan itu, KPM menjangkakan sebanyak 76,000 kanak-kanak berumur lima tahun ke atas berpeluang mendapat pendidikan menjelang 2010.

Selain itu, kementerian juga berusaha menyediakan lebih banyak pilihan bidang kepada pelajar yang mempunyai kebolehan, minat, bakat dan kecenderungan.

Ia melibatkan pembinaan tiga buah sekolah sukan, dua sekolah menengah teknik, 15 sekolah bantuan penuh dan dua sekolah seni yang merupakan projek rintis.

Kurikulum sekolah juga akan dikemaskini di bawah RMKe-9 agar sesuai dengan tahap perkembangan murid terutama di peringkat rendah.

KPM juga akan menyediakan pilihan lebih banyak kepada pelajar yang kurang berminat dalam bidang akademik dengan memperluaskan penawaran mata pelajaran vokasional (MPV) kepada 22 dan menambah jumlah bengkel sebanyak 480 buah.

Bagi meningkatkan akses pelajar luar bandar dan berpendapatan rendah, KPM akan menyediakan lebih banyak asrama baru dan membaiki asrama lama melalui 21 projek bagi menempatkan 73,440 penghuni.

Melalui usaha pembestarian sekolah, KPM akan menaiktaraf semua sekolah dengan mengambil kira infrastruktur, akses jalur lebar SchoolNet, TV pendidikan, Program PPSMI serta pelbagai inisiatif ICT yang lain.

Penambahan kolej matrikulasi sebanyak empat buah akan dibuat bagi menempatkan 12,000 pelajar berdasarkan kepada pertambahan permintaan terhadap program berkenaan yang dianggarkan sekitar 10 peratus setahun.

Pembinaan rumah guru yang baru bagi menggantikan rumah lama dan daif turut diberi keutamaan terutama bagi sekolah di luar bandar, pedalaman dan bandar besar.

Sepanjang tempoh lima tahun rancangan, sejumlah 4,322 unit rumah guru dilengkapi kemudahan perabot asas akan dibina dengan 80 peratus atau 3,438 daripadanya diluar bandar.

Antara lain, kemudahan di pejabat pelajaran daerah dan negeri akan dipertingkat bagi memantapkan lagi tahap kecekapan dan keberkesanan sistem pentadbiran pendidikan, sistem pemantauan, penilaian, kurikulum, pentaksiran, personel, maklumat, komunikasi, penyelidikan, pembangunan, kewangan dan infrastruktur.